Arnolfini'nin Evlenmesi
Jan Van Eyck'in ünlü tablosu "Arnolfini'nin Evlenmesi"
Birçok yabancı isme sahip olan tablo, ülkemizde "Arnolfini'nin Evlenmesi" ve "Arnolfini'nin Düğünü" şeklinde söylenmektedir. Aslında nasıl söylenmekte olduğundan çok, ne anlatmak istediğine ve ne hissettirdiğine bakıyoruz. Çoğu tablo sadece bir görüntü resmetmek amacıyla yapılırken, birçoğu da ardındaki hikayeyi anlatmak amacıyla yapılıyor.
Tablomuzun özelliklerine gelirsek şunları açıklayabiliriz;
Sanatçı Jan Van Eyck'in eseri olan tablo, 1434 yılında yapılmıştır. Ahşap panel üzerine yağlı boya tekniği ile resmedilen eser, 82,2 x 60 cm ebatlarındadır. 19. yüzyıl ortalarında Londra Ulusal Galerisi tarafından satın alınmıştır.
Londra Ulusal Galerisi
Eser Toskanalı tüccar Giovanni di Nicolao Arnolfini ve eşinin evlilik gününü konu alıyor. Resimdeki birçok öğe ise görenlerde merak duygusu uyandırıyor. En ufak ayrıntılara kadar özenle yapılan tablo sanatçının ustalığının nişanesi konumunda. Eser hakkında birçok görüş ortaya atılmış. Kimisi eserin düğün gününü resmettiğini, kimisi ise düğünden bir süre sonra yapıldığını söylüyor. Hatta tablodaki kadının, eser yapılmadan önce vefat ettiğini söyleyenler bile var. Fakat nihai bir sonuca varılmamış olduğunu gözlemliyoruz.
Esen ön planında evli çifti görmekteyiz. Örtülü kalın giysiler tercih edilmiş, fakat odanın camına yakından bakarsak meyve vermiş kiraz ağacını görüyoruz. Yani mevsim yaz, bu durumda kullanılan giysiler akıl karıştırıyor. Çiftin birleşmiş ellerinin yanı sıra adamın havadaki eli, birisini selamlar vaziyette. Duvardaki aynaya bakarsak bu fikrin doğrulandığını görebiliriz. Çünkü aynada, kapı girişindeki 2 kişi görünüyor. Resmedilen ayna sayesinde farklı görüş açılarına sahip oluyoruz. Ayna üzerinde biraz daha inceleme yapınca, çevresindeki yuvarlak bölgeleri görüyoruz. Ufak boyutlardaki yuvarlak bölmelerde incilden çizilmiş sahneler bulunuyor. Çiftin terliklerini çıkarmış olması da saygının ifadesi olarak bölgenin dini özelliklere sahip olmasını da vurguluyor olabilir. Hali hazırda avizede yanan tek mumun yaratıcıyı yansıtıyor yönündeki görüşlerinden de bunu çıkarabiliriz. Ayna üzerindeki yazı sanatçıyı vurguluyor. Çiftin ortasında bulunan köpek ise sadakati simgeler gibi. Tablo her yönden incelenmeye layık, her ayrıntı ise dikkatle izlenebilir boyutta. Sanatçının ustalığı tüm ayrıntılarda gizlenmiş, açıklanmayı bekliyor.