Dijital Pazarlamada Oyunlaştırma
Oyunlaştırma (Gamification): Müşterinin Motivasyon Kaynağı
Gamification yani oyunlaştırma terimini son zamanlarda sıkça duyuyoruz. Dijital dünyada rekabet arttıkça, markaların ve işletmelerin kullanıcıların ilgisini çekmek ve onları kazanmak için yaratıcı ve etkili yöntem arayışı da artıyor.Oyunlaştırma, kullanıcıların ilgisini çekmek, katılımı artırmak ve sadakati güçlendirmek için oyun öğeleri ve tasarım tekniklerini kullanma sürecidir. Oyun öğeleri ve tasarım teknikleri ile eğitim, iş, sağlık, pazarlama ve diğer interaktif alanlarda kullanılan oyunlaştırma tekniği aslında hayatımızın her alanında var.
Oyunlaştırma insanların belirli davranışları sergilemeleri, görevleri tamamlamaları veya belirli hedeflere ulaşmaları için oyun benzeri teşvikler ve ödüller kullanarak motivasyonlarını artırmayı amaçlayan bir teknik. 2000’lerin başında hayatımıza giren oyunlaştırmadan ilk olarak arayüz tasarımcısı Nick Pelling “Gamefication” olarak bahseder. Daha sonlarda gamification olarak adlandırılır. Foursquare uygulamasıyla ise geniş kitlelere yayılmaya başlar. Gezilen mekanlarda check-in yapabilmeye yarayan uygulama, kişileri uygulamayı kullanmaya motive edebilme amaçlı puan ve rozet sistemi geliştirir. Ayrıca liderlik tablosu ve en fazla check-in yapana mekanın majörlüğünü vermesiyle uygulama oyunlaştırma tekniğinin tam karşılığı sayılabilir. 2012 yılı itibarıyla özellikle uygulama geliştiriciler tarafından oldukça benimsenen oyunlaştırma, Türkiye’de de yaygınlaşır.
Dijital pazarlamada oyunlaştırma kullanıcı katılımını artırmak, sadakati güçlendirmek, eğitimi daha etkili hale getirmek ve istenen davranışları teşvik etmek gibi bir dizi hedefi gerçekleştirebilir. Bunun içinse bazı unsurlara başvurur. Örneğin kullanıcılar/müşteriler belirli görevleri tamamladıklarında veya belirli davranışları sergilediklerinde puan kazanır. Kullanıcıya motivasyon sağlayan ve onları katılıma teşvik eden rozetler veya semboller kullanıcının belirli başarılarını temsil eder. Kullanıcılar, belirli görevleri tamamladıkça veya belirli bir puan eşiğine ulaştıkça seviyelerde yükselir. Her seviye, daha zorlu görevler veya daha büyük ödüller sunabilir. Kullanıcıların yerine getirmesi gereken görevler de onlara yol gösterir ve belirli eylemleri gerçekleştirmeye teşvik eder. Kullanıcılar tüm bunları gerçekleştirdikten sonra, puanları ve başarılarını liderlik tablolarında karşılaştırabilir. Liderlik tabloları rekabet oluşturarak, kullanıcıların daha fazla katılım için birbirleriyle yarışmalarını teşvik eder.
Dijital Pazarlamada Oyunlaştırmanın Avantajları
Dijital pazarlamada oyunlaştırma stratejileri, markaların ve işletmelerin çevrimiçi hedef kitleleriyle etkileşimi artırmak, katılımı teşvik etmek ve müşteri sadakatini güçlendirmek için son derece etkili bir araç olarak öne çıkar. Bu stratejinin birinci avantajı, tüketicilerin dikkatini çekme ve marka ile daha derin bir bağ kurmalarını sağlama kapasitesi. Oyunlaştırma, eğlenceli ve etkileşimli bir deneyim sunarak, kullanıcıların sıkıcı reklam mesajlarının ötesine geçmesini ve markanın içine çekilmesini sağlar. Bu, tüketicilerin markanızı daha olumlu bir şekilde hatırlamasını ve marka sadakati oluşturmasını teşvik edebilir.
Oyunlaştırma tekniği, müşteri katılımını artırmanın yanı sıra değerli verileri toplama fırsatı sunar. Belirlenen anahtar performans göstergesini (KPI) temel alarak oluşturulan stratejilerin sağladığı motivasyon sayesinde ölçümleme de rahatça yapılır. Kullanıcıların oyunlaştırılmış deneyimlerde bıraktığı izler, markaların tüketicileri daha iyi anlamalarına ve tercihlerini öğrenmelerine yardımcı olabilir. Bu veriler, pazarlama stratejilerini daha kişiselleştirmek ve müşteriye özel teklifler sunmak için kullanılabilir. Müşteri davranışlarını izleme yeteneği, daha etkili kampanyalar oluşturmanızı ve dönüşümleri artırmanızı sağlayabilir.