Peçeli Meryem Heykeli
Heykel sanatının nadide eseri.
Giovanni Strazza (1818-1875) tarafından yontulmuş “The Veiled Virgin” eseri ülkemizde “Peçeli Meryem Heykeli“, “Bakire Meryem Heykeli” veya “Duvaklı Bakire” olarak bilinmektedir.
Bu muhteşem eserin yaratıcısı İtalyan Giovanni Strazza, 1818 yılında Milano’da doğmuş eğitimini Milan’da bulunan Brera Akademi’de almış ve 1875’de Milano’da vefat etmiştir. En önemli eseri Peçeli Meryem Heykeli'dir. Duvaklı Bakire şu an ise St. John’s Katedral Meydanı Kanada’da korunmaktadır.
Duvaklı Bakire’ye ilk baktığımızda hafif bir esintiyle uçacakmış gibi hissettiren tül örtü aslında ince bir işçiliğin göstergesidir. Strazza’nın yonttuğu yüz detayları, peçenin naifçe kadının çehresini sarışı, saçındaki örgüler ve bu örgülerin peçe altından ustaca görüntüsü görenleri etkileyen detaylar arasında bulunmaktadır.
Duvaklı Bakire sanat camiasını etkisi altına almıştır. Eser “mükemmel bir sanat mücevheri” olarak adlandırılmaktadır. Bu etkileyici heykelin yapım aşaması hakkında çok az bilgi olsa da eserin 1850’li yılların başında Roma’da oyulduğu düşünülmektedir.
Peçe her ne kadar bize yarı saydam bir görüntü verse de aslında eser Karara mermerinden oyulmuş bir heykel ve oldukça gerçekçi betimlenmiş çehresi üzerine örtülmüş ince bir tülü andıran peçesiyle Bakire Meryem’i tasvir etmektedir. Kapalı gözleri ve hafif eğik başıyla Meryem ya huzur içinde ibadet ediyor ya da keder duyuyor olarak görülmektedir. İkisi de Meryem’in tarihsel sürecine bakıldığında doğruluk gösteren tasvirlerdir. Bu sebeple de bu duruşun asıl sebebi hakkında net bir yorum yapılamamaktadır.
Örtülü kadın heykelleri 19. yüzyıl ortalarında milliyetçiliğin yükseldiği ve müzik, sanat dallarında bir canlanma yaşayan İtalya’nın simgesi hâline gelmiştir. O dönem sonrası örtülü kadınların tasvir edildiği mermerden heykeller ABD, İrlanda ve İngiltere’de de görülmeye başlamaktadır. Fakat ‘The Veiled Virgin’ her zaman başyapıt olarak hayatımızdaki yerini korumaktadır. İnce işçiliğiyle birçok heykeltıraşa ilham kaynağı olmaktadır.