Éric Rohmer'in Altı Ahlak Hikâyesi

Éric Rohmer'in ikili ilişkilere odaklandığı, anlamaya ve anlatmaya çalıştığı Ahlak Hikâyeleri serisi ahlaka farklı bir bakış sunuyor.

Fransız Yeni Dalgası'nın temsilcilerinden Éric Rohmer'in ikili ilişkilere odaklandığı, anlamaya ve anlatmaya çalıştığı Ahlak Hikâyeleri serisi ahlaka farklı bir bakış sunuyor.

Éric Rohmer çektiği filmlere Ahlak Hikâyeleri adını vermiş olsa da ahlakçılıktan çok uzaklar. Sadakat, evlilik, cinsellik, kadın-erkek ilişkileri, bencillik gibi ahlak alanına giren konuları işlemektedir. Olayların seyri ağır ilerlese de entelektüel diyaloglar filmin seyir zevkini artırmaktadır. 

Rohmer hikâyelerinde ahlakın temel ilkesi olan yargıya varmadığa gibi izleyicisinin bir yargıya varmasını da engel olmaktadır. Filmi izlerken bir an yargıya varsanız bile bir süre sonra yargınızı geri çekmek zorunda kalırsınız. Çünkü önce dışarıdan gözlem yapma fırsatını veren yönetmen, yargınızı sunduğunuz olaya ve karaktere daha sonra bir başka açıdan ve bir başka olayı daha dâhil ederek tekrar gözden geçirme fırsatı sunmaktadır. Basitten karmaşığa giden olay örgüsünün sonunda sorularla baş başa kalıp olayları ve karakterleri daha geniş ve derinden değerlendirme ihtiyacını doğurmaktadır.

Diğer Fransız Yeni Dalgası filmlerine benzer şekilde, bu seri de, orta-üst sınıf Fransız entellektüellerine odaklanır. Yalnız diğerlerinden farklı olarak Rohmer'in elinde bu karakterler daha üç boyutlu hâller alırlar. Yine karakterlerin kendi dünyalarındaki bunalımlar filmlerin konusu olmaktadır.

1. La Boulangere de Monceau / Monceau’nun Pastaneci Kızı (1963)

Film, genç bir öğrencinin sokakta gördüğü bir kadına âşık olmasıyla başlar. Genç adamın cesaretini toplayıp kadınla konuşması kolay olmaz. Kadın ile uzun süre rastlaşmadığı bir dönemde geçtiği sokaktaki bir pastanenin müdavimi olur. Bu sefer de pastanede çalışan genç bir kadından hoşlanmaya başlar.

2. La carrière de Suzanne / Suzanne’in Kariyeri (1963)

Suzanne’in Kariyeri, arkadaş olan iki genç adamın Suzanne isimli genç bir kadın ile olan ilişkisini anlatır. Arkadaşlardan daha dışa dönük olan Guillaume kısa süre içinde Suzanne ile bir ilişki yaşamaya başlar ancak hızlıca Suzanne’den sıkılır. Daha içine dönük olan Bertrand ise uzaktan Suzanne’i ve hâlen daha Guillame’in yanında olmasını yargılar.

3. La Collectionneuse / Koleksiyoncu Kadın (1967)

Film, Fransa’nın güneyindeki bir yazlık villada kalan iki erkek ve genç bir kadının ilişkiler ağını anlatır. Genç kadın, Haydée, her akşam başka bir erkekle dışarı çıkar ve sonra onları villaya getirir. Bir önceki filmle benzer olarak Adrien, Haydée’nin sürekli başkalarıyla olmasını yargılarken evdeki diğer kişi Daniel, Haydée ile bir ilişkiye başlar.

4. Ma nuit chez Maud / Maud’daki Gecem (1969)

Maud’daki Gecem, Jean-Louis isimli kendi dünyasındaki bir adamın hayatına giren birbirinden farklı iki kadın ile ilişkilerini anlatır. Paris’te yaşayan dört ana karakter kendi aralarında hayata, felsefeye, dine ve aşka dair çeşitli konuşmalar gerçekleştirirler. Jean-Louis, Maud’un evinde geçirdiği geceden sonra ondan etkilenmeye başlar ama bir yandan da aklında kilisede gördüğü sarışın genç kadın vardır.

5. Le Genou de Claire / Claire’in Dizi (1970)

Claire’in Dizi, Güneydoğu Fransa’daki bir gölün yakınında tatil yapan Jérôme’un eski bir arkadaşı Aurora ile karşılaşmasını ve o arkadaşı aracılığıyla tanıştığı insanlarla ilişkisini anlatır. Aurora’ın kaldığı evin ergen yaştaki kızı Jérôme’dan hoşlanmaya başlar. Ancak, Jérôme’un ilgisi daha çok o kızın üvey ablası Claire’da ve özellikle onun dizi üzerindedir.

6. L'Amour l'après-midi / Öğleden Sonra Aşk (1972)

Film, evli bir adam olan Frédéric’in eşine olan duygularına dair şüphesini ve bekarken yaşadığı hayata özlemini anlatır. Bir gün, ofisine yıllardır görüşmediği bir tanıdığı olan Chloé gelir ve Frédéric o günden sonra daha fazla duygu karmaşası yaşamaya başlar. Eşini fiziksel olarak aldatmaz ama bir süre sonra Frédéric eşi Hélène ve Chloé arasında bir seçim yapmak durumunda kalır.

Serinin son filmi olan Öğleden Sonra Aşk filminde Frédéric’in kurduğu bir hayal sırasında serinin diğer filmlerinde yer alan kadın oyuncular gözükmektedir. Bu filmin sonu da diğer filmlerin sonu gibi ekran karardıktan sonra hikâyenin devam ettiğine dair izler taşımaktadır ve seyirci film bittiğinde olayların karakterler için tam olarak nasıl sonuçlandığı bilmemektedir.