Sosyolojinin Sermayesi: Pierre Bourdieu

Pierre Felix Bourdieu

İçerik yazarlığına ilk adımımı, yeni mezun bir sosyolog olmam nedeniyle sosyoloji dünyasından bir isim ve konu ile başlatmak istedim. Ünlü bir sosyolog olan Pierre Bourdie ismini ilk kez sosyoloji eğitimim devam ederken, Sosyal Tabakalaşma dersinde duymuştum. Ki kendisinin gerçekten de ilk duyulacağı yer olarak Sosyal Tabakalaşma dersi çok uygun olabilir çünkü kendisinin özellikle çalışmaları, kendi adını duyurması ve sosyolojiye katkıları bu alandadır.

Hadi hep beraber inceleyelim, kimmiş bu Pierre Bourdieu?


Pierre Bourdieu ya da tam adıyla Pierre - Felix Bourdieu, 1 Ağustos 1930 tarihinde geçimini tarım ile sağlayan bir ailenin oğlu olarak Fransa'nın Denguin isimli küçük bir kasabasında dünyaya gelmiştir. Tarım işçisi bir ailenin çocuğu olması, onun çocukluğunun büyük bir kısmını kırsal bir bölgede yaşamasına sebebiyet vermiştir.

Pierre Bourdieu'nun sosyoloji dünyasını ilgilendiren kısmı, lisans eğitimiyle başlamakta olup, küçük bir kasabada yetişmesi nedeniyle ilkokul eğimi ile ilgili spesifik bir bilgi bulunamamaktadır. Ortaöğretim eğitimini Fransa'nın başkenti olan Paris'te 'Louis le Grand' lisesinde tamamlamıştır. 1950'li yıllarda Paris'in yine itibarlı okulları arasında olan 'Ecole Normale Superieure' eğitim kurumuna kabul edilmiştir ve burada felsefe eğitimi görmüştür.

Zorunlu askerlik hizmeti sebebiyle Cezayir'e gittiği dönemde Fransız sömürgeciliğini yakından tanıma fırsatı bulan Bourdieu, bu deneyimler ile birlikte felsefi yaklaşımını sosyoloji ile pekiştirerek etnolojiye ilgi duymaya başlamıştır ve bu doğrultuda ilerleyerek Kabil toplulukları üzerinde etnolojik saha araştırmaları gerçekleştirmiştir.

Cezayir'de yapmış olduğu zorunlu askerlik hizmeti sonrası, 1950'li yılların sonlarında Paris'e geri dönerek Raymond Aron'un asistanı olarak Sorbonne'da çalışmaya başlamış, aynı dönemler içerisinde 1962'ye kadar felsefe eğitimi vermiştir. 1964 yılında 'Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales'da araştırma müdürlüğü yapmıştır, bu dönemde aynı zamanda Avrupa sosyolojisinin yöneticiliği görevini üstlenmiştir. Belli bir dönem sonrası olan 1975 yılında 'Actes de la Recherche en Sciences Socialed' isimli dergiyi kurarak, aynı zamanda derginin içerik editörlüğü görevini üstlenmiştir.

1982 yılında kendisinin akademiye kazandırılmasındaki en büyük olay olarak görülen, asistanlığını yaptığı Raymond Aron'un vefatı sonrasında 'College de France' da sosyoloji kürsüsüne seçilmiştir. Aynı dönemde Bourdieu'nun kendisinin kurmuş olduğu ve içerik editörlüğünü yapmış olduğu dergisinin yayın yönetmenliğini de üstlenmiştir.

Bütün bu yaşam süreci boyunca, köylüler, sanatçılar, işverenler, halk sınıfları, eğitim sistemi ve üniversite gibi çeşitli alanlar üzerine yapmış olduğu çalışmalar ile kendinden söz ettirir. Adından en çok bahsedilmesine sebep olan, özgün teorik yaklaşımı, alan teorisini büyük bir titizlik ve maharetle inşa etmiştir. Bu alanda yürütmüş olduğu çok sayıda yaptığı saha çalışmaları, Bourdieu'nun temel kavramları olan alan, habitus ve kültürel sermaye bu çalışmalarının bir uygulaması niteliğindedir.

Bourdieu'nun 21. yüzyıl sosyolojisine en büyük mirası sosyoloji literatürüne kazandırmış olduğu sermaye, alan ve habitus kavramlarının dışında da, kendi sosyolojisinin iki temel sorunu olan yeniden üretim ve alan sorununun kapsamını derinleştirdiği çalışmalarıdır.

Pierre Bourdieu'nun eserleri; La Distinction, Le Sens Practique, Questions de Sociologie, Homo Academius ve daha fazlası.

Vefatı sosyal bilimler dünyası için bir kayıp olarak görülmüş, 23 Ağustos 2002 tarihinde Paris'te yaşamını yitirmiştir. Bourdieu'nun sosyoloji üzerindeki etkisi, muhtemelen çok uzun yıllar boyunca sürecek.