DnD Alignments ve Sosyoloji İlişkisi
dm'iniz aslında bir sosyolog olabilir mi?
Bireylerin ve grupların davranışlarını, etkileşimlerini ve toplum içindeki rollerini araştıran sosyoloji ile karakterlerin ahlaki ve etik duruşlarını belirleyen sistem olan alignments arasında bir ilişki sizce var mı? Bence var. Hadi bunu bi' inceleyelim!
Sosyoloji'nin ne olduğunu kısa bir şekilde özetlemiş olsam dahi alignments konusu kafa karıştırmış olabilir, öncelikle bu soru işaretini gidererek başlayalım.
DnD Alignments Nedir?
Alignments, karakterlerimizin evrendeki eylemlerini yönlendiren ve çevrelerindeki durumlara nasıl tepki vereceklerini yönlendiren önemli bir unsurdur. Bazı karakter sınıfları için sınırlı olsa dahi -örneğin paladinler- her alignment her karakter için kullanılmaya gayet açık. Alignmentlar iki gruba ayrılır: Good vs Evil ve Lawful vs Chaotic. Karakterler bunlardan birini de seçebilir ya da nötr kalabilir. Bunların kesişmesiyle beraber de 9 adet alignment oluşur. Kısaca 9 tanesini de incelemek gerekirse:
1) Lawful Good: Bu yönelime sahip karakterler iyi, saf niyetlere sahiptirler. Kötülüğü engellemeye çalışmak ve başkalarını kurtarmak için kendilerinden ödün verebilirler. Lawful olmalarından kaynaklı olarak da kötülük yapanları adalete teslim etmek ve ekiplerini ahlaki bir yolda tutmaya meyillidirler.
2) Neutral Good: Bu yönelime sahip karakterler, özellikle yasalara veya kaosa bağlı değildirler ama iyi olmayı severler. En az probleme sebep olacağından dolayı kurallara bağlı olmaya daha meyillilerdir fakat birinin iyiliği içinse veya iyi sonuçlar doğurabileceğini düşünürlerse kuralları çiğnemekten, esnetmekten çekinmezler.
3) Chaotic Good: Bu yönelime sahip karakterler, yasalardan bağımsız olarak kendi doğruları üzerine çalışırlar, sonuçta kuralları çiğnemeleri muhtemeldir. Karar vermelerinde kendi ahlaki pusulalarını önemserler. Oyun esnasında Lawful Good'larla kavga ettiklerini görebilirsiniz.
4) Lawful Neutral: Bu yönelime sahip karakterler, toplumsal kurallara uyum sağlarlar ve sorgulamazlar. Hatta onur, düzen, kanun ve geleneklere sıkı sıkıya bağlıdırlar ve ondan ötürü "Yargıç" olarak adlandırılırlar. Şöyle de bir detayı es geçmemek lazım, mevcut düzeni bozacak kadar cesur değildirler.
5) True Neutral: Bu yönelime sahip karakterler, arada kalmıştan ziyade dengeyi sağlamayı amaçlarlar. Kurallara bağlı değillerdir fakat çiğnemek için bir uğraşmazlar, kendilerine iyi diyemesek de kötü de diyemeyiz. Kendilerine dayanan ahlaki pusulalara sahiplerdir.
6) Chaotic Neutral: Bu yönelime sahip karakterler, kendi kalplerinin sesini dinleyen özgür ruhlu bireylerdir. Kendi çıkarları ve doğruları ile hareket ederler ama diğerlerinin başına kötü bir şeyin gelmesini de istemezler. Bir o kadar da kendi özgürlüklerine önem verdiklerinden ötürü başkaları için o özgürlüklerini esirgemezler.
7) Lawful Evil: Bu yönelime sahip karakterler, başkalarının üzerlerindeki etkileri düşünmeden kurallara itaat ederler. Bunları uygulama yöntemleri kötücül ve bencildir. Üstlerine itaat etme eyilimdedirler ve diğerlerinin sözlerini önemsemezler. Bu karakterleri en tehlikeli karakter yönelimi olarak sayabiliriz.
8) Neutral Evil: Bu yönelime sahip karakterler, kısa ve net bir şekilde bencillerdir. Kendi isteklerini almak için kimseye acımazlar ve takım arkadaşlarına ihanet edebilirler. Özet geçmek gerekirse, kendilerini kötülüğe adamışlardır.
9) Chaotic Evil: Bu yönelime sahip karakterler kurallara, diğer insanların hayatlarına veya tipik olarak bencil ve acımasız olan kendi arzuları dışında hiçbir şeye saygı duymama eğilimindedir. Kişisel özgürlüğe yüksek değer verirler, ancak diğer insanların yaşamlarına veya özgürlüklerine pek saygı duymazlar. Ayrıca bu yönelime sahip bir karakterle oynanması zordur çünkü takım arkadaşlarıyla iyi anlaşamazlar.
Sosyolojik Bakışla "Alignments"
Eee, bunun sosyolojik kısmı ne? İşte oraya gelelim.
1) Öncelikle alignmentlar, sosyolojinin inceleme alanlarından biri olan ahlaki değerler, toplumsal davranışlar ve normları karakterlerin nasıl gördüğü ve kendilerinde nasıl uyguladığını simgeler. Bu da aslında karakterlerin alignmentlarıyla o toplumun nasıl olduğunu anlama ve yorumlama konusunda bir araç olabilir.
2) Bunlara bir deray olarak sosyolojik perspektiften bakıldığında, bu rollerin nasıl oluştuğu, bireylerin toplumsal kimlikleri ve grup dinamikleri ile ilişkili olarak incelenebilir. Örneğin, "iyi" bir karakter genellikle toplumun yararına çalışırken, "kötü" bir karakter toplumsal düzeni tehdit edebilir.
3) Karakterlerin arasındaki etkileşimi de karakterlerin alignmentları etkiler ve sosyoloji de bu sosyal etkileşimleri inceleyerek iletişim biçimlerini anlamak için bir örnek teşkil edebilir.
4) Karakterlerin alignment'ları, zamanla değişebilir. Bu değişim, karakterin yaşadığı deneyimlere, grup içindeki etkileşimlere ve hikayenin gelişimine bağlıdır. Örneğin, bir "kötü" karakter, grup arkadaşlarının etkisiyle "iyi" bir yola girebilir. Bu tür bir dönüşüm, bireylerin sosyal çevreleri ve deneyimleri aracılığıyla nasıl evrildiğini gösterir.
BONUS: DM'ler oyun içerisindeki bir çeşit Sosyolog mudur?
Kısaca DM yani Dungeon Master nedir onu anlatayım. Dungeon Master; oyunu yönlendiren, şekillendiren, anlatan ve yöneten kişidir. DM'ler, oyuncuların kararlarına göre oyunun gidişatını değiştirebilir veya oyuncuları kendi gidişatlarına göre yönlendirebilirler. Bu, bir yerde oyunu ve oyuncuları analiz etmeyi gerektirir.
DM, karakterlerin alignmentları ile oyuncuların yaptıkları arasındaki ilişkiyi bir sosyoloğun araştırma yaparken toplumsal etkileşimleri incelemesi gibi inceler. Alignment konusu haricinde de DM'ler, oyun dünyasında toplumsal düzeni, ahlaki normları ve bireylerin bu düzene nasıl uyum sağladığını veya karşı çıktığını simüle eder. Bu bağlamda, DM'ler oyun içerisinde sosyolog gibi davranır; toplumsal yapıları inceler, oyuncuların bu yapılarla nasıl etkileşimde bulunduğunu gözlemler ve bu etkileşimleri oyunun gidişatına yansıtır.
O zaman DM'ler bir çeşit sosyolog demek sizce de doğru olur mu?