Hibakusha Perspektifinden Çocuk ve Balıkçıl
Geçmişle yüzleşmek ve geleceğe umutla bakmak için Hibakusha perspektifinden Çocuk ve Balıkçıl.
Hibakusha (patlamadan sağ kurtulanlar), 1945'te Hiroshima ve Nagasaki'ye atılan atom bombalarından sağ kurtulan Japonları ifade eder. Çocuk ve Balıkçıl animesi savaş sonrası Japonya'da oluşan travmatik ögeler ve metaforik anlatımları sayesinde Hibakusha izleri taşır.
Hibakusha filmlerinin en önemli ögelerinden biri travma ve kaybın işlenmesidir. Hibakusha'lar için bu kayıp, sadece bireysel değil aynı zamanda toplumsal br trajedidir. Film, İkinci Dünya Savaşı sırasında annesini yangında kaybeden Mahito'nun, kaybından sonra yaşadığı buhrana ve yas sürecine odaklanıyor. Mahito; yeni yerleştiği evinde, yeni annesiyle ve çalışan kadınlarla birlikte bu süreci atlatmaya ve kaybını kabullenmeye çalışıyor. Evlerinin yakınında bulunan bir kule onu büyüsüyle cezbetmeye başlıyor ve o kulenin içine girdiği gibi dünyası değişiyor. Babasından örnek aldığı çetin bir duruşla bu acılara göğüs germeye çalışan Mahito, bizi çevresindeki karakterlerin metaforik bir şekilde yer aldığı hayal dünyasına çekiyor. Bu hayal dünyasında ateşler içinde can verip aynı zamanda ateşten tekrar can alan annesi Himi Hanım ile son bir kez vedalaşma fırsatı bulabiliyor. Himi Hanım'ın bu dönüşümde, ölümün bir son olmaktansa bir dönüşüm süreci olması yansıtılıyor.
Balıkçıl kuşu, filmde pek öyle olmasa da, Japon kültüründe genellikle umut, sabır ve zarafetle ilişkilendirilir. Mahito'yu bu kuleye iten şey içindeki merak duygusunun yanı sıra balıkçıl kuşunun rehberliğidir. Taşraya taşındığından beri ilgisini çekmeye çalışan balıkçıl kuşu, ona kuleye giden yolu gösterir. Hibakusha için balıkçıl, geçmişi geride bırakıp yeni sayfa açmak ve geleceğe umutla bakmak için bir rehber görevi görmüş olabilir.
Gizemli yeni bir dünyaya adım atan Mahito, burada yaşamın farklı katmanları olduğunu fark edip katmanları keşfetmeye başlar. Bu kısıma Hibakusha bağlamında baktığımızda; bu keşif bombalamadan sonra hayatta kalma gücünü ve yaşamak için anlam arayışlarını sembolize eder. Tıpkı yok olan bir şehri tekrar inşa etmek gibi Mahito da kendi yollarını inşa eder. Aynı zamanda Japon toplumu yaşadığı felakete rağmen doğanın iyileştirici gücüne inanır. Bu yüzden doğanın iyileştrici görevi gören sembolik bir önemi vardır.
Hibakusha perspektifinden bakıldığında, Çocuk ve Balıkçıl sadece bir çocuğun büyüme ve yas tutma hikayesi değil, savaş sonrası Japon toplumunun yeniden doğuş ve iyileşme sürecini yansıtan bir alegoridir.