John Woo'nun Ellerinden: Stranglehold
Hong Kong'dan Chicago'ya uzanan bir intikam hikayesi.
Bu Eylül ayında 78. yaşını kutlayacak olan John Woo'yu tanımayanınız yoktur sanırım? Eğer tanımıyor iseniz hemen tanıtayım, kendisi aksiyon filmleriyle tanınan ünlü bir yönetmen. Hard Boiled, Face/Off ve Mission Imposible 2 gibi bilindik yapımlar ve nicesine imza atmış bir isim. Ünlü yönetmen bu sefer 2007 yılında çıkışını yapan Stranglehold oyunu için yönetmen ve yapımcı olarak koltukta yerini alıyor. Bir çok büyük ve kült oyunlardan tanıdığımız Midway Games'in geliştiricisi ve yayıncısı olduğu Stranglehold, Woo'nun yönetmenliğini ve yazarlığını üstlendiği 1992 yapımı Hard Boiled (Çin'de bilinen adıyla "辣手神探" veya "Lashou Shentan") filminin devamı niteliğinde. Filmde Tequila Yuen'e hayat veren Chow Yun-fat; Jackie Chan, Bruce Lee, Donnie Yen ve Jet Li gibi en tanınan Asyalı aktörlerden. The Bund dizisi her ne kadar onun için bir adım olsa bile ona bu şöhreti getiren John Woo ile olan başarılı iş birlikleri oldu. Aynı şekilde John Woo'nun da ünü bu şekilde artmıştır. Chow Yun-fat, oyunda da bizleri yalnız bırakmıyor ve filmde neyse oyunda da o şekilde bizlerin karşısına çıkıyor.
Filmden kısaca bahsedecek olursak; Hong Kong'un yeraltı dünyasını bizlere sunan bu filmde, Müfettiş Tequila Yuen ve ortağı Benny Mak bir silah kaçakçılığı operasyonunu izlemektedirler. İzledikleri operasyonun sahibi olan çete, rakip bir çete tarafından pusuya düşürülür. İkili birden kendilerini bir çatışmanın ortasında bulurlar ve Tequila ortağını çatışma esnasında kaybeder. Baş karakterimiz bundan sorumlu kişileri bulmayı kendine görev bilerek intikam almak için işe koyulur. Artık kendi yöntemleriyle hareket edecektir. Bulunduğu polis departmanını ve adaleti hiçe sayarak kendini tehlikeye atmaktan çekinmez ve yasadışı yollara başvurur, Hong Kong'un azılı suç dünyasına dalar. Amacı ise suçluları adalete teslim etmek ve ortağının intikamını almaktır. Yolu mafyanın derinliklerine sızmış gizli bir polis olan Tony (Tony Leung Chiu-Wai) ile kesişecektir. Suç dünyasının liderlerinden birisinin güvenini kazanmış olan Tony onun sağ kolu olmayı başarmıştır ancak kimliğini gizli tutarak iki dünya arasında yaşamak onun için bir hayli zorlayıcıdır. Tequila, başlarda Tony’nin gerçek kimliğini bilmemektedir ve onu bir suçlu zanneder. Ancak gerçek ortaya çıktığında, fark ederler ki aslında ikisi de aynı hedef için çalışmaktadırlar. Güçlerini birleştirerek Hong Kong'un suç dünyasında yükselen bir isim olan Johhny Wong'un peşine düşerler. Filmin devamı spoiler olacağı için burada bırakıyorum. Zaten konuyu anlamanız adına bu kadarı yeterli olacaktır.
Peki oyunumuz ne anlatıyor? John Woo filmin devamını oyunda nasıl ele almış? Bu soruların cevaplarını öğrenelim.
Hikaye
Tequila artık Hong Kong'da nam salmış bir müfettiştir. Şüphesiz onu bu konuma getiren kararlı ve cesur yapısı oldu. Hikayemiz Hong Kong'da geçiyor. Üç büyük Triad çetesi bir bölgenin kontrolü için savaşmaktadır: Dragon Claw, Imperial 9s (I9s) ve Golden Kane. Hong Kong'da bir polis memuru kaybolur ve polis teşkilatı, bir fidye talebi alana kadar bu duruma karşı şaşkınlık içindedir. Şef Lee, bunun bir tuzak olduğundan şüphelenir ve bir ekip göndermek ister, ancak Tequila, Kowloon pazarına tek başına gitmeye karar verir. Şef Lee'nin içgüdüleri doğru çıkar ve Tequila triadlar tarafından pusuya düşürülür. Saldırganları yendikten sonra kayıp memurun Imperial 9s (I9s) adlı bir çete tarafından öldürüldüğüne dair kanıtlar bulur ve çetenin Tai O'da bulunduğunu öğrenir. Kowloon'daki bir çay evine gider, burada Golden Kane ve I9 üyeleri arasındaki bir anlaşmayı bozar. Memurun cinayeti için I9'ların suçlandığına inanan Tequila, daha fazla araştırma yapmak için Tai O'ya gider.
Tai O'da, Tequila, Dragon Claw'un lideri Jimmy Wong ve sağ kolu olan Dapang ve eski eğittiği gizli polis Jerry ile tanışır. Wong, kayıp memuru Golden Kane'in Rus Zakarov mafyasının yardımıyla öldürdüğünü ve Zakarovların Wong'un kızı Billie ve torunu Teko'yu kaçırarak Hong Kong'daki Dragon Claw bölgesinden toprak talep ettiğini açıklar. Billie'nin kocası ve Teko'nun babası olan Tequila, onları kurtarmak zorunda kalır. Golden Kane saldırıya geçerken, Wong’un kaçışını örtbas etmek için Tequila, Dragon Claw'un üssünü havaya uçurur. Yani Tequila kendini yine bir intikamın içinde bulur ve ailesini kurtarmak için taş üstünde taş bırakmayacaktır. Bir yerden tanıdık geliyor değil mi ?
Oynanış
Öncelikle eklemek istediğim bir şey var, hikaye size Max Payne'i anımsatmış olabilir. Oynanış tarafında edineceğimiz deneyimlerde de bunu hissedebiliyoruz.
Attığımız adımda aksiyon içine düştüğümüz, aksiyonun eksik olmadığı bir oyun Stranglehold. En basitinden her ne kadar cephane sıkıntısı olsa dahi oyun boyunca yol arkadaşımız olan Barettalarımızıın şarjörünü kolay kolay değiştirmeyiz çünkü bu aksiyonu düşürür, John Woo'nun olduğu yerde aksiyon yarım kalmamalı! Hikaye doğrultusunda farklı yerlerde bulunduğumuz oyun kapalı alan olsun açık alan olsun bize güzel bir atmosfer sunuyor. Etrafımızla da etkileşimde bulunabiliyoruz ki bu oyunu aksiyon dolu kılan unsurlardan birisi. Bu etkileşimler tırabzanların üstünde bir aşağı bir yukarı hareket ederken, avizelerde sallanırken, önündeki herhangi bir engelden kayarken derken her şekilde düşmanlarımızı haklamak olabileceği gibi etrafımızda bulunan patlayıcılarla sağı solu havaya uçurmak da olabilir. Zaten oyun bizlere etkileşime geçebileceğimiz nesneleri ufak bir ışıkla belirtiyor. Ayrıca oyunda yapılar kırılabiliyor ve yıkılabiliyor. Sağa sola sıkarak ortalığı mahvetmek gayet eğlenceli olabileceği gibi eğer sinirliyseniz belki sinir atmanıza bile yardımcı olabilir. Bu verdiğimiz hasarlar da hesaplanıyor ve görev sonundaki istatistiklerimizde ne kadar hasar verdiğimizi meblağ olarak görebiliyoruz (gördüğünüz meblağnın biletini kesmiyorlar merak etmeyin) Tequila abimizin üç güzel kozu var. Biri Tequila Time diğerleri ise Shoot-Out Mod ve Tequila Bomb yetenek sistemi. Tequila Time zamanı yavaşlatarak düşmanları haklamaya olanak sağlamaya ve mermilerden sıyrılmaya olanak sağlarken Shoot-Out Modu olduğumuz yerde sadece mouse kullanarak mermilerden kaçarken rakiplerimize ateş etmeye yarıyor (Matrix oluyoruz valla). Oyunun bizlere sunduğu 4 adet yetenek ise şöyle:
Shoot-Out Modu'nun aktif olduğu bir görüntü.
Heal Self (Kendini İyileştir): Oyunun başında sahip olduğumuz en temel yetenektir. Kısayol tuşuna bastığınızda can yenileme imkanı sağlayan bu yeteneğin iyileştirdiği miktar, ne kadar can kaybı olduğuna ve ne kadar bomba sayacına sahip olduğunuza bağlı. Zaten oyunumuzda karşımıza sık sık sağlık kitleri çıkıyor, bir sağlık kitine denk gelene dek Heal Self'i çok az bir miktarda can yenilemesi sunduğundan dikkatli kullanmak önemlidir.
Precision Shot (Hassas Atış): İkinci yetenek olan Precision Shot, hedefe yuvarlak olabildiğince yaklaşan bir nişan almamızı sağlar. Yeteneğimiz bir tabanca ya da tüfekle keskin nişancı tüfeğine benzeyen bir nişangaha sahip olup üstelik cephane kullanmıyor. Bize ise metrelerce uzaktan bu yeteneği etkinleştirdikten sonra kurbanımızı seçip ateş ederek ağır çekim bir görüntü ile kurbanımıza doğru giden mermiyi ve ona saplandığı anı zevkle izlemek kalıyor. Özellikle Sniper Elite başta olmak üzere Max Payne, Red Dead serisi, Mirror's Edge, Bayonetta derken bir çok oyunda gördüğümüz bu sistem Stranglehold'da bizlerin karşısına çıkıyor. Hassas Atış, bomba sayacının dörtte birini tüketir yani yeteneği kullanılabilmek için sayacın en az dörtte birinin dolu olması gerekir. Unutmayın, Precision Shot güçlü olmasına rağmen sonuçta yalnızca bir düşmanı öldürür kullanırken bunu göz önünde bulundurun.
Precision Shot (Hassas Atış) yeteneğinin kullanım anı.
Barrage (Yayılım Ateşi): Üçüncü yeteneğimiz bodoslama koştuğumuz ve sağa sola yargı dağıttığımız bir yetenek. Tequila'yı kurşunlara karşı dayanıklı hale getirirken yeteneği etkinleştirildiği anda elinizde bulunan silaha da sonsuz cephane verir, daha ne isteyebilirsiniz ki? Üzücü olan nokta ise bu yeteneğin sayacın iki çeyrek bölümünü tüketmesidir. Sayacın büyük bir kısmı bu hareketle kullanıldığından, onu yalnızca bosslarda (en azından bazıları) ve sayıca yüksek düşman kitleleriyle savaşırken kullanmak isteyebilirsiniz. Eğer Barrage'ı zamanından önce sonlandırmak isterseniz, kısayol tuşuna tekrar basarak onu kapatabilir ve sayacın kullanmadığınız kısmını koruyabilirsiniz.
Spin Attack (Dönme Saldırısı): Bu son yetenektir ve sayacın dörtte üç bölümünü kullanır. Tequila olduğu yerde havaya sıçrayarak etrafındaki düşmanları öldürür ve yakındaki bosslara hasar verir. Nasıl ki Precision Shot yeteneğinde merminin akıbetini ve düşmanımızın ölüşünü izleyebiliyorsak aynı şekilde bu yeteneğimizde de her bir düşmanın ölüşünü izleyebiliyoruz. Bununla birlikte, sayacın maliyeti oldukça yüksektir ve bunu ancak çok sayıda düşmanınız varsa yapabilirsiniz. Aksi halde bomba sayacını boşa harcamış olursunuz. Açıkçası Barrage yeteneği sayaç tarafında daha ekonomik olacağından ikisinden biri kullanacak iseniz kullanacağınız yerleri iyi seçmelisiniz.
Yeteneklerimizi anlatırken sık sık değindiğim sayaç ne diye merak ediyorsunuzdur. Yaptığımız her bir özel hareket, her bir kombo, yarattığımız kaos bize Style Points (Stil Puanı) kazandırıyor. Örneğin yukarıda tırabzan üstünde olduğumuz bir görsel var, biz bu tırabzan üstündeyken rakiplerimizi öldürdüğümüzde ekstra Style Points kazanıyoruz. Bu puanlar sol alttaki Tequila Bomb Meter (Tequila Bombası Sayacı)'nı doldurmamızı sağlıyor. Dolan sayacımız ise bu yeteneklerimizi kullanmamıza olanak sağlıyor. Oyunda toplanabilir öğe olarak sayacı doldurmaya yardımcı olan mor renkte kağıttan Turna Kuşları bulunuyor. Eğer gözünüzden kaçsa dahi yeterince yaklaştığınızda ses çıkarırlar ve bulmanız kolaylaşır. Tüm Turna Kuşları'nı bulmak o kadar kolay değil. Birçoğu ışıkların içinde, kutularda veya silahla (bazen el bombalarıyla) yok edebileceğiniz gizli odalarda saklıdır.. Oyunda yalnızca birkaç temel silah bulunuyor. John Woo'nun olduğu yerde aksiyon yarım kalmamalı demiştim yukarıda. Bu yüzden oyunda şarjör kapasitesi yok, öldürmek için ateş etmek dışında silahlarda ciddi balistik de yok, bu yüzden ne aldığınız konusunda endişelenmenize gerek yok. Her silah için cephane genellikle Tequila'nın envanterinde bulunan silahın aynısını yeniden doldurur ve birçok düşmanın ortaya çıktığı yerlerde yardımcı olacak bir silah etrafta illa ki bulunacaktır. Son olarak oyunun fizik motorundan bahsetmek istiyorum. Ne çok güzel bir fizik ne de berbat bir fizik var, ortalama bir fizik bizleri karşılıyor. Ortada video oyunlarına sağladığı fizik motorlarıyla bildiğimiz Havok'un elinden çıkmış güzel bir iş var.
Grafik & Ses
Unreal Engine 3'ün o dönemlerde olan namını biliyoruz. Unreal Engine 4 çıkana kadar bir çok başarılı oyunun kullandığı ve hakkını verdiği Unreal Engine 3, Stranglehold'da pek de olmamış. Oyun çıktığı döneme göre kabul edilebilir grafiklere sahip olsa da Unreal Engine 3'ün tüm marifetlerinden yararlandığı söylenemez ama bu oyunumuz grafik olarak bizleri üzüyor anlamına gelmiyor. Cıvıl cıvıl Hong Kong sokakları (tabii bu cıvıl cıvıl tabiri dur durak bilmeksizin üstümüze koşan düşmanlarımız için değil, renklilik anlamında), hikaye doğrultusunda bulunduğumuz iç mekanlarda ve dış mekanlarda bizi karşılayan atmosfer, ışıltılı mekan tasarımları derken göze hitap eder durumda. Günümüzde ise yüzüne bakılmayacak bir oyun değil, açıp oynamak istediğiniz zaman grafiklerinden çok da şikayetçi olmazsınız.
Oyunun aksiyon tarafına yazımızda haylice değindik. İşte bu aksiyon dolu anlarda bize eşlik eden müzikleriyle ve karakter seslendirmeleriyle (tabii ki özellikle Tequila'ya hayat veren Chow Yun-fat'ın efsane seslendirmesi) yeterli bir ses deneyimi sunuyor. Özellikle menü müziğinin sizi gaza getirmemesi içten bile değil.
Kimi oyun yıllar geçmesine rağmen halen taş gibi olur ve günümüzde gözümüz kapalı oynayabiliriz. Stranglehold tam olarak öyle bir oyun olmasa da oynarken sizi ne oynanış ne de grafiksel anlamda çok rahatsız etmeyecektir. Kendisine kesinlikle şans vermelisiniz. Hard Boiled filmini izleyip ardından oyunu oynamaya başlamanızı tavsiye ediyorum, bu aksiyonu tatmamak olmaz değil mi?