Popüler Kültürde Mizah Aracılığıyla Direniş
Popüler kültürden kaçmak mümkün değildir ve aslında biz onun tam merkezine konumlandırmasak da kendimizi onun içinde var ederiz.
Popüler iletişimden bahsetmeden önce kültürden bahsetmek, popüler bilgilerde daha etkili olacaktır. Kültür Ingis'in ürünleri ifade biçimiyle hakim sınıflar ile toplumsal grup hissi ve düşünme eylemleri ile belirlendi. Kültürel kalıplar, resmi kurum ve baskın sosyal gruplar tarafından pratikler aracılığıyla oluşturulur. Bu mevcut kültür egemen sınıfının kendi fikir, inanç ve değer dünyasını bağımlı bir sınıra taşıyarak, yaşayabilen imaj sistemini sürdürmeye çabalayan bir ideoloji şeklidir. Onun tipine özgü bir yapılanması vardır. Bu programlarda kültürde değişim değişimler yaşanmıştır. Oxford'un sözlüğüne göre kültür; İnsanoğlunun uyguladığı sanat ve diğer göstergeler çerçevesinde toplu olarak alınır.
Popüler kültürlerken toplumla birlikte ele almak mümkündür. Popüler kişilerin o anki toplumsal durumlarıyla ilişkilerinin olması gerekmektedir. Günlük hayat ve kültür endüstrisinin ortaklığını halk oluşturur. Ancak popüler kültür halkaları zorla uygulanıyor ve yukarıdan değil de aşağıda ortaya çıkma durumu söz konusudur. Popüler kültürde sistemlerin varlığı durumu mevcuttur. Burada zorla kabul ettirilen ve halkın karşı tepkisinin sonucunda “dinamik kültür” yapısı ortaya çıkıyor. Popüler hareketler, ana akım ideolojisinin kendisinin günlük pratiklerine ve baskın normların analizlerine kurnazca sızarak toplumsal bilincin aktardığı mekanizmadır. Ancak büyük mücadelenin toplumsal çatışmaları ve yenilginin mücadelelerini de kapsayacağı.
Halkın sesi olan popüler teknolojiler, sıradan değerlerin ön planını çıkarır. Bu bakış açısına göre “popüler kültür bir mücadele alanıdır”. Olumsuz anlaşma ise popüler kültür medeniyeti için bir tehlike ve düşük bir zevkin kültürüdür. Üst kültür olan mükemmel ve seçkinlere ait olduğu için popüler kültür, kültürdeki ögelere sahip olamaz. Popüler kültür düşük düzeyli, çok sayıda ve kitlesel iletişim araçlarıyla sunulan özelliklerle üst kültüre aralıksız bir şekilde devam ediyor.
Popüler kültür ve direniş/direniş pratiklerini birbirinden bağımsız olarak muhafaza ediliyor. Çünkü popüler ürünler egemen olan sınıflarının anlamlarını ve özelliklerini içerirken aynı zamanda buda ortaya çıkan hatalara, kırılma ve bozulma noktalarını gün görünümü çıkaracak kodlara sahiptir. Pek çok farklı yere göre popüler kültür direniş/direniş başkaldırı ve karşı blockchain güçlü yanlarını oluşturmada etkilidir. Stuart Hall kültürel direnişin bir aracı ve bir uzlaşmacı olma eylemi olarak görülüyor. Bu direniş arenası hegemonyanın ortaya çıkıp kendini güvenli bir alana yerleştirdiği sosyal alandır. Egemenliği elinde bulunduranlar kendilerine ait çıkarları halkın çıkarları olarak gösterip, kabul edilmediklerini sağlayıp kültüre siyasi ve ideolojik anlam katar. Popüler kültür güçlü ve zayıfın bir kültürdür bu nedenle içinde egemenlik otoritesi ve iktidarın izlerini taşır, popüler kültürde aynı zamanda karşı bir direniş ve özgür ayrılık durumu ortaya çıkar. Sınırlamanın dışında ortaya çıkan pratik “direniş” anlamı çoğalıyor ve popüler kültürde burada başlıyor. Popüler kültürde hegemonik güçlerle mücadele olasılığı ortaya çıkıyor. Popüler kültür direnişiyle eşitleriz, yani aynı ölçüde kullanırız.
Teknolojinin içinde ile birlikte kitlesel iletişim araçları daha da yaygınlaşmış, insanlar birbirine yaklaşmış ve bu şekilde kültürel alışveriş kolay bir biçimde yapılmaya başlanmış böylece daha basit bir şekilde aktarılan kültür değişimine uğrayıp, dönüşüm yaşanmıştır. Kitle iletişim araçlarının popüler çözümüne yardım eden ve onu besleyen en önemli faktördür. Kitle iletişim araçları bu kadar yaygın değilken kültür hayatımıza etki etmezken insanlar sahipleniyordu ve kendilerine ait kültür motifleri baskın özellikteydi. Medyanın özellikleri ile bu duruma geri döndü ve ruh dünyaları daraldı, yaşamayı, düşünmeyi günlük biçimde hazırlanmaya başladı. Sonuçta “daha fazla üretim, daha fazla tüketim” anlayışı ve bilinçsiz şekilde yapılan bir tüketim performansı ortaya çıktı. Kitle iletişim araçları ile birlikte kültür kültür değil sağlayıcılar tarafından kabul edilmiş popüler ögeleri hayatımıza dahil olmuştur. Kitle iletişim araçlarına yönelik eleştiri, onun toplumdaki kitleleşme ve bu kitlenin içinde yer almasını sağlayacak bilinç ve eylemini etkilemesi açısındandır. İletişim araçları bu sırada çalışırken sosyalyi değiştirir, kişilerin toplumdaki üyeliklerini çözer, propagandaya ortam hazırlar ve bunların sonuçları da kişinin tükenmiş, odada ortaya çıktığı ile ilgili görüşler bulunur. Çok fazla parçalı sayıda kitlesel iletişim araçlarının çok güçlü sonuçlarının olduğu söyleniyor ve bu gücün kaynağının nereden geldiği buradan kitleleri nasıl hizmetlerine cevap verilmeye çalışılıyor. Kitle iletişim araçlarının etkisi davranış ve kanaatlerin güçlendiği ya da değişmede değil konu ayrıntılarının kamuoyundaki gündemdeki değişimlerle da mevcut olması. Kitle iletişim araçları, halkın ne düşünmesi değil düşünce eylemini ne hakkında kapsamlı ve karmaşık bir yapıya sahip olan evren yalnızca bu iletişim araçlarıyla algılanabileceğini söylemektedir. Her şeyi anlatılmaz o yüzden bu kişinin önemli birini seçer, onu inceler ve ayrıntıların ayrıntılarını çerçeveler belirler.
Popüler kitlelerin birimlerindeki birimlerdeki en önemli olaylardan biri mizahtır. Kişiler, yaşadıkları kültürlerden ayrılmayı hayal ederler ve bu hayale de mizah ile ulaşabileceklerini düşünürler.
Diğer kişilerin yaşadıklarını ya da kabul ederler ya da başka bir sözle geliştirip meydan okurları. Bu şekilde güç mücadelesi başlar. Bu bakış açısı da direnişte mizahın zenginliği ve ne olduğunu anlamamızı sağlar. İlkçağ döneminde gelişmeye kadar alt ve orta sınıf komediyi hem eğlence hem de keyif vermede bir araç olarak kaydetti. Mizah kendini iktidarla var eder. Hâkim sınıfları için yalnızca eğlence aracıyken tabii sınıflar için birçok anlamı içinde barındırır. Alt sınıf için mizahın gerekli bir durumu çünkü yaşadığı baskılara ve korunmaların sonucunu alt sınıfta kendini mizahın içinde bulur, bu durumda mizahın popüler kültürdeki en muhalif ve işlevsel bir araç olduğunu da söyleyebilmek mümkündü. Ama mizahın sadece baskıcı bir toplum var olduğunu söylemek eksik bir bilgi olur çünkü bütün toplumlar ve yönetimlerde mizah mevcuttur ve iktidar ile mücadele içindedir
Mizah, kişinin gerçeklerin bilgisine varmasını sağlar ve mizah ile gerçeklere ulaşmasını sağlar. Mizahçılar, bu gerçekliğin görünmesini ve bu şekilde hayatta olanların varlığının belirtilmemesini sağlarlar. Burada eleştirel komediden söz etmek mümkündür. Bu mizah çeşitliliği Otoriteye karşı bir olay vardır ve sıradan insan yapısı ile otorite arasındaki uyumsuzluk anlatılmaya çalışılır. Aziz Nesin'in mizah değerlendirmesi şu şekildedir: “Seslendiği insan hangi oranda olursa olsun, onu sağlıklı olarak güldürebilen”
Mizah ile ilgili olaylar devam ediyor ve çeşitli şekillerde sunuluyor ve eğlenmenin yanında düşünmeleri de katılıyor; "Otoritenin en büyük düşmanı ve gücünün en kesin yolu gülmeleridir". Otoritelerin çıkış çıkışı ve ortaya çıkan ortamın mizahı bir rahatlaması, direniş imkânı sağlar ve “örnek şekil”in çıkış çıkışının gelecek nesillere aktarılması sağlanır. İktidar düzeni oluşturmak ve sağlamak için alt sınıflardan onay bekler, alt sınıflarda sürekli olarak buna karşı gelmek için sürekli bir direniş hali mevcuttur. Yapılan mizah için zayıfların sorunlarına karşı bir araçtan bahsedilir. Korku, güvensizlik yaşayan ve acı veren unsurları mizahla birlikte bir direnme eylemi ortaya koyuyor. Mizah güçsüzün güçlüye karşı şiddete karşı direnmesidir. “Mizah bir karşı durmatur” ama buna karşılık sadece politik güce sahip değildir, insanların erişebilmelerine engel olan, insanların doğalarına karşı olan tüm kişiler ve kurumlar/kuruluşlardır. Sömürünün olduğu her yerde mizah vardır ama burada mizahçı eleştireceği şeyi iyi seçmelidir yoksa burada trajik bir durum ortaya çıkar
Mizah yalnızca komik olmalı ya da kesinlikle güldürmeli diye bir durum söz konusu değildir komik olmayan bir şeyde mizaha konu olabilir. Mizah, her zaman bir direniş örneği oluşturmaz, popüler, diğer ögeleri gibi mizahta bazen sistemi olumlu biçimde ele alır, iktidar rejimlerini alır, içinde hep bir risk barındırır ama onun bir parçası olmak, her zaman güvenlidir ve bazen mizahın popüler bir parçası olur. Ama asıl mizah özgür olmak, Otoriteyi karşılamak ve bireyleri günlük yaşamda rahatlatmaktır